Koupě bytu nebo domu je událost, kterou zpravidla dlouho plánujete a připravujete se na ni. V momentě, kdy najdete nemovitost, o kterou opravdu stojíte, ale události naberou rychlý spád. Pod tlakem realitních makléřů se v obavě, abyste o svůj vysněný byt nepřišli, snažíte co nejrychleji zaplatit rezervaci a získat od banky peníze na koupi. Jak dlouho tento proces trvá a co všechno budete muset před získáním hypotéky absolvovat?
I v situaci, kdy na hypotéku spěcháte, vybírejte pečlivě banku, s níž úvěrovou smlouvu uzavřete. Rozdíly mezi jednotlivými bankami jsou velmi výrazné. A nejde přitom jen o výši úrokové sazby. Mnohem podstatnější jsou například administrativní nároky banky a s tím související další poplatky, podmínky čerpání nebo ochota půjčit 100 % výše hodnoty zastavené nemovitosti. Hodně času vám v tomto případě může ušetřit nezávislý hypoteční specialista, který vám pomůže vybrat z několika českých bank tu, která nabízí nejvýhodnější podmínky ve vaší konkrétní situaci. Zároveň pak bude vyřizovat veškerou potřebnou administrativu s bankou, což přinese další časovou úsporu.
Než podepíšete rezervační smlouvu
Než podepíšete rezervační smlouvu a zaplatíte rezervaci, ujistěte se, že splňujete podmínky pro získání úvěru. Rezervace totiž jsou nevratné a někdy stačí zdánlivě drobný záznam v registru dlužníků a financování nemovitosti hypotékou se pro vás stane nedostupné. O výpis z registru dlužníků si můžete zažádat buď sami, nebo to za vás udělá váš nezávislý hypoteční poradce. Ten také spočítá na základě vašich příjmů, na jakou výši hypotéky dosáhnete a u kterých bank máte největší šanci.
Teprve po ověření těchto informací podepište rezervační smlouvu. Poté vám hypoteční poradce pošle seznam dokumentů, které bude třeba vyplnit a doložit.
Co je třeba doložit
Jedná se o formulář žádosti o úvěr, formuláře na potvrzení příjmů apod. Dále záleží na tom, jak rychle se vám podaří dát tyto podklady dohromady. U zaměstnanců zpravidla není problém získat potvrzení příjmů do dvou dnů. U OSVČ se tato fáze může protáhnout dobou zpracování a podání daňového přiznání. Během této fáze probíhá také odhad zastavené nemovitosti. Většina bank k tomu využívá své odhadce a záleží také na jejich časových možnostech.
Po předložení kompletní dokumentace a zpracování odhadu pak ke schválení úvěru dojde zpravidla v horizontu jednoho týdne, maximálně 14 dnů.
Samotné čerpání hypotéky je pak u většiny bank podmíněno například vkladem zástavního práva na katastrálním úřadu, vinkulací pojištění nemovitosti, zaplacením vlastních prostředků nebo podepsanou kupní smlouvou, což je ve většině případů otázkou jednoho týdne.
Do měsíce by mělo být hotovo
Podtrženo, sečteno počítejte v případě jednoho úvěru přibližně týden na přípravu, dvěma týdny na schvalování a týdnem na čerpání. Při kombinaci dvou úvěrů, které na sobě budou vzájemně závislé, vynásobte tuto dobu dvěma.
Kam posílat dotazy
Pokud máte problém nebo otázku z oblasti bydlení, s kterými by vám mohl náš finanční expert pomoci, napište na adresu Váš průvodce hypotékou. Na všechny vaše dotazy so pokusíme odpovědět a ty nejzajímavější najdete na našich stránkách i s odpověďmi.